Idag tog jag en tripp för kampanj utmed Göta Kanal. Startade strax efter kl. fem hemifrån, först bil en mil pga tidig start, sen buss och tåg. Tog med min egna cykel, en vikbar som kan läggas i skuffen på bussen. På Västtrafiks tåg är det möjligt att ta med vanlig cykel, på SJs måste den vara nerpackad. Så jag hade den i trunk hela vägen.

Två byten, och köpte en dygnsbiljett som kostar 115 kr (!). Wi-Fi på bussen och USB- laddningen. Eget kaffe i termosen. Varje buss och tåg gick i tid. Perfekt, inte mkt att klaga på. Men det finns ändå potential att göra den ännu bättre

Underlätta för resor till jobb och studier.

I går kom beskedet om en ny batterifabrik i Mariestad. Kollektivtrafikens viktigaste uppgift är att underlätta för människor att ta sig till jobb och studier. Det måste finnas fungerande kollektivtrafik till de stora arbetsplatserna och högskoleorterna. Komfort är viktigt och linjer som går i de stora stråken. Biljettpriset är underordnat. Det är i princip alltid billigare att ta bussen än bilen.

Min tripp idag är ett exempel på linjer i långa stråk, få byten och hög komfort. Västtrafik satsar på hög komfort men det finns fortsatt möjlighet att utveckla de långa stråken, snabba upp dem. På de korta sträckorna funkar cykeln, promenaden och i vissa fall bilen bättre. Satsningar på de långa stråken bör priorernas före många små hållplatser. Det är också bättre att ta bilen till en stor knutpunkt med bra pendelparkeringar. Det är så vi underlättar för människor att flytta till landsbygden. Det finns också anledning att se över så att alla kommuner har direkt anslutning till en högskoleort. Det behövs också en kartläggning av anslutningar till de stora arbetsplatserna i länet. Det kommer att behövas arbetskraft till den nya fabriken i Mariestad men det finns stora arbetsplatser idag som inte har tillräckligt bra anslutningar. Det behöver vi titta över.

Share This