Deltog i interpellationsdebatten om hur politiken ska styra reklam i kollektivtrafiken. Mina främsta invändningar mot att vi ska styra reklam på subjektiva bedömningar. Jag tog upp några av dessa värden i dagens debatt i Regionfullmäktige. Bakgrunden är den rödgröna ledningens beslut om att förbjuda reklam för fossilt driven vara.

Yttrandefrihet är en grundpelare i ett liberalt samhälle

Som liberal värderar jag yttrandefriheten högt. Det är en av de mest grundläggande rättigheterna i ett öppet och demokratiskt samhälle. Reklam är en form av kommunikation och idéutbyte – det handlar inte enbart om att sälja produkter och tjänster, utan också om att uttrycka åsikter, värderingar och ambitioner.

Vem ska dessutom bestämma vad som är ”acceptabel” reklam? Om vi börjar begränsa reklam i kollektivtrafiken, riskerar detta att bli en farlig glidande skala där vi allt mer censurerar budskap vi inte håller med om, snarare än att låta människor själva utvärdera information och fatta sina egna beslut.

Individens eget ansvar och valfrihet

Ett liberalt samhälle tror på individens kapacitet att göra sina egna val och avgöra vad som är acceptabelt för dem. Reklam är något vi möter dagligen – på gator, i tv och på sociala medier – och vi förväntas ständigt använda vårt eget omdöme för att avgöra vad vi ska ta till oss av och vad vi ska avfärda. Varför skulle kollektivtrafiken vara annorlunda?

Att begränsa reklam i kollektivtrafiken sänder en felaktig signal om att människor inte själva skulle vara kapabla att kritiskt granska information eller avgöra vad som är relevant för dem. Liberaler tror på det motsatta: att fler budskap och idéer leder till större möjlighet för varje individ att göra informerade och fria val.

Fler idéer, inte färre, stärker demokratin

I en liberal demokrati upprätthåller vi det öppna samhället genom att välkomna en mångfald av åsikter och idéer – också sådana vi kanske inte gillar eller håller med om. Reklamens syfte är att väcka tankar och känslor, oavsett om det handlar om kommersiell marknadsföring eller samhällsinformation. Genom att begränsa viss reklam i kollektivtrafiken riskerar vi att tysta vissa röster och därmed minska pluralismen i det offentliga rummet.

Ett öppet samhälle bör inte skydda sina medborgare från obekväma idéer eller budskap – det är snarare ett svaghetstecken och ett steg bort från den liberala grundtanken. Demokratin blir starkare när olika röster får höras, och det gäller även genom annonsering i kollektivtrafiken.

Frihet gynnar innovation och utveckling

Förbud mot viss typ av reklam är inte bara en inskränkning av yttrandefriheten; det skadar också den ekonomiska friheten, en av hörnstenarna i liberalismen. När företag och organisationer inte tillåts marknadsföra sina produkter eller budskap, begränsar vi innovationskraften och utvecklingen på marknaden. Ett liberalt samhälle värdesätter konkurrens och idéskapande – och reklam är en central del av detta.

Genom att öppna upp för en bredare palett av idéer och budskap i reklamen skapar vi en dynamisk marknad där idéer kan slå rot och växa. Begränsningar av reklamen gör oss i längden fattigare, både ekonomiskt och intellektuellt.

Kollektivtrafiken är ett offentligt rum för alla

Slutligen måste vi komma ihåg att kollektivtrafiken är en offentlig plats som används av alla – människor med olika bakgrunder, åsikter och preferenser. Begränsningar av viss reklam innebär att vi privilegierar vissa grupper eller åsikter framför andra. Det går emot den liberala tanken om lika rättigheter och möjligheter för alla medborgare, oavsett vilka värderingar eller produkter de stödjer.

Lösningen är inte att sätta restriktioner för reklam i kollektivtrafiken, utan att skapa mer utrymme för öppen debatt och fler röster. Det offentliga rummet ska vara en plats där människor möter olika idéer, även de som kanske provocerar eller utmanar oss.

Share This