Idag antog vi det nya trafikförsörjningsprogrammet för 2026-2029.
Mitt huvudanförande:
Herr/Fru ordförande
Idag fattar vi beslut om ett nytt trafikförsörjningsprogram för Västra Götaland – ett program som stakar ut kursen för hur vi ska resa, arbeta och leva i vår region under de kommande åren.
Jag vill börja med att uttrycka min glädje över den enighet vi uppnått i nämnden. Att vi kunnat göra goda kompromisser för att nå ett hyfsat brett samförstånd ser jag som en stor framgång och en styrka för det fortsatta arbetet.
Programmet vilar på en stark grund i vår regionala utvecklingsstrategi. Målet är tydligt: att knyta samman Västra Götaland, stärka tillväxten i hela regionen och ge fler invånare möjligheten att enkelt ta sig till jobb och studier. Kollektivtrafiken är ett av våra viktiga verktyg för att skapa likvärdiga möjligheter i hela länet.
Låt oss samtidigt vara tydliga med de ekonomiska realiteterna, där har vi inte varit riktigt eniga. Det är synd, för det skymmer sikten för det verkliga målet: att ge våra invånare mer trafik, med högre kvalitet och snabbare resor.
Kollektivtrafiken finansieras av biljettintäkter och skattemedel. För att bygga ut kollektivtrafiken behöver vi mer intäkter, inte mindre. Det är bra att vi har ett sikte på att höja den s.k. självfinansieringsgraden för att klara utbyggnaden utan att ta resurser från hälso- och sjukvården som är regionens andra stora budgetpost.
Programmet fokuserar på rätt saker, menar jag. Vi ska fortsätta utveckla de stora pendlingsstråken för att bygga ihop länets arbetsmarknader och göra det möjligt att pendla lite längre. Det är en förutsättning för att hela länet ska kunna växa. Det glädjer mig också att vi ska titta extra på att utveckla skärgårdstrafiken. För allt detta kommer att krävas resurser.
Genom att säkra en långsiktigt stabil ekonomi kan vi göra de investeringar i kvalitet som krävs för att på riktigt erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen. Det är så vi knyter ihop Västra Götaland och bygger ett hållbart samhälle för framtiden.
Bifall till förslaget till nytt trafikförsörjningsprogram och med tillägget om kompromiss som vi grönblå yrkat på.
TACK.
Det jag inte hann säga:
Tyvärr har debatten inför detta beslut alltför ofta fastnat i en snäv diskussion om biljettpriser. Det är synd, för det skymmer sikten för det verkliga målet: att ge våra invånare mer trafik, med högre kvalitet och snabbare resor.
Vi står inför ett vägval. Antingen väljer vi kortsiktig populism genom att frysa biljettpriserna, eller så väljer vi en långsiktigt ansvarsfull väg där vi investerar i kvalitet. För oss i Centerpartiet är valet enkelt. Forskning och erfarenhet visar att det inte är ett par kronor billigare biljett som får en van bilist att ställa bilen. Det är punktlighet, turtäthet och snabbhet som avgör.
Att frysa biljettpriserna, ens för ett enda år, skulle på tio års sikt dränera kollektivtrafiken på omkring en miljard kronor. Det skulle oundvikligen tvinga fram nedskärningar i trafikutbudet eller kraftigare prishöjningar senare. Alternativet, att ta pengar från vår hälso- och sjukvård, är för mig och mitt parti helt otänkbart. För att bygga ut kollektivtrafiken behöver vi mer intäkter, inte mindre.
Vi lyfter också en helt avgörande fråga: behovet av en djupare dialog med kommunerna kring skolskjutsarna. Här måste vi bli bättre. När kommuner, som i min hemkommun Lysekil, väljer att på egen hand upphandla skolskjuts utan samordning, blir resultatet inte bara dyrare för skattebetalarna, utan också en sämre service för barnen och en utarmning av den öppna kollektivtrafiken på landsbygden. Att hitta kostnadseffektiva, gemensamma lösningar för resor till både grundskola, gymnasium och högskola är en nyckel för att stärka utbudet och tillgängligheten i hela länet.
Herr/Fru ordförande, låt oss höja blicken. Låt oss fokusera på att skapa en attraktiv och sömlös reseupplevelse, där vi vågar testa nya, smarta lösningar och där kollektivtrafiken planeras i nära samverkan med kommunernas samhällsbyggande.