Skolskjutskaos i Lysekil – Barnen drabbas när kommunen brister i samordning!

Lysekils kommun står inför stora förändringar gällande skolskjutstrafiken från nästa år, och det är våra barn som kommer att betala priset. Kommunledningen har nämligen valt att inte förlänga samarbetet med Västtrafik, trots att Västtrafik erbjöd en kostnadsfri utredning av skolskjutstrafiken.

I åratal har vi haft ett system där Västtrafiks vanliga busslinjer anpassats för skolbarnen. Dessa bussar har varit öppna för alla, vilket inneburit att barnen kunnat ta med kompisar hem efter skolan och att landsbygdens invånare haft tillgång till kollektivtrafik. Det har varit win-win, vi har haft flera landsbygdslinjer öppna för alla men där i praktiken bara skolbarn åkt. Detta system ska nu skrotas.

Vad innebär detta i praktiken? Flera mindre skolor, som Bro, Berg och Stångenäs, förlorar sin direkttrafik med Västtrafik. Högstadie- och gymnasieelever kan få längre resvägar och längre avstånd till sina hållplatser. Dessutom försvinner möjligheten för barn på landsbygden att ta med kompisar hem eller delta i fritidsaktiviteter efter skolan, eftersom den så kallade ”öppna trafiken” upphör.

Enligt uppgifter från Västtrafik betalade kommunen 3,03 miljoner kronor för skolkort till grundskolan och 1,35 miljoner kronor till gymnasiet år 2023. Från och med nästa år kommer kostnaderna för skolskjutstrafik i egen regi att öka, när kommunen ska upphandla på egen hand. Hur ska denna ökade kostnad finansieras, och vilka andra nedskärningar kommer att drabba våra barn och unga?

Det är uppenbart att kommunledningen inte har samordnat sig ordentligt i denna fråga. Först prioriterades direktbussar till Göteborg, och först i efterhand lyftes problemen med utbildningsnämndens beslut om att skrota samarbetet med Västtrafik. Det är oacceptabelt att barnens behov åsidosätts på grund av bristande kommunikation och samarbete inom den styrande koalitionen.

Det är oklart varför den politiska ledningen i kommunen tackade nej till att fortsätta med s.k. öppen trafik där andra än skolbarn kan åka med bussen. Vilka analyser gjordes innan beslutet togs? Det hade räckt att riktat blicken mot Uddevalla för att förstå vad det innebär för landsbygden och särskilt för gymnasieeleverna.  

Detta blir ytterligare ett dråpslag för landsbygden i Lysekils kommun. Centerpartiet är enda partiet i kommunen som protesterat mot nyordningen. Vi lyfte frågan i kommunfullmäktige före sommaren och ingen bland övriga partier vågade erkänna vad det innebär för de som enbart har tillgång till Västtrafiks skolskjutsbussar. Nästa år dras dom in.

Maria Andersson

Ersättare i kommunfullmäktige i Lysekil och ledamot av Regionens infrastruktur och kollektivtrafiknämnd.  

 

 

Share This