Initiativ för nattågstrafiken

Nattågstrafiken från Västsverige till Norrland riskerar att upphöra i december om inget görs. Idag tog jag, tillsammans med mina kollegor i Grönblå opposition, ett initiativ i nämnden för Infrastruktur och kollektivtrafik för att hantera denna akuta situation. Det är avgörande att studenter som ska till universiteten i Umeå och Östersund kan fortsätta sina studier utan avbrott.

Vi måste också hitta långsiktiga lösningar. Västsverige har varit helt frånvarande i diskussionerna om internationella nattåg. Den tidigare regeringen fokuserade enbart på nattåg till och från Stockholm, vilket har försämrat situationen för nattågsresenärer från Göteborg. Västsverige måste sättas på nattågskartan.

Ingen annan än vi företrädare för Västra Götaland kommer att arbeta för nattåg från Västsverige. Därför måste vi i nämnden söka handlingslinjer för att säkerställa att vi gynnas i detta sammanhang.

Initiativärende – Rädda nattågen mellan Västra Götaland och Norrland

Förslag till beslut

  1. Infrastruktur- och kollektivtrafiknämndens ordförande ges i uppdrag att för nämndens räkning påverka för att tågsträckorna till och från Göteborg – Duved och Göteborg – Umeå ska ingå när nattågstrafiken upphandlas. 
  2. Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden tillsätter en utredning för att söka olika handlingslinjer för att säkra Västsverige plats på ”nattågskartan” i Sverige och internationellt.
  3. Att ordförande återrapporterar under vintern och våren till nämnden om vilka initiativ som tagits.

Bakgrund

Nattågen mellan Västra Götaland och Norrland riskerar att försvinna, vilket skulle innebära att invånarna i regionen skulle förlora ett av de viktigaste sätten att resa långväga på ett klimatsmart och bekvämt sätt. SJ har meddelat att de avser att lägga ner samtliga nattåg från Göteborg från april 2025, eftersom Trafikverket endast kommer upphandla nattåg från Stockholm. Detta trots att nästan hälften av nattågsresenärerna till Norrland reser från Göteborg. Det är helt oacceptabelt att Trafikverket och SJ ensidigt prioriterar Stockholm i denna upphandling.

Att kräva att resenärer mellan Göteborg och Norrland måste byta tåg mitt i natten i Stockholm, vilket gör resan både längre och mindre attraktiv, är ett slag mot både resenärerna och klimatet. Kapacitetsbrist på sträckan Alingsås–Olskroken under tiden för byte av kontaktledningar har angetts som skäl för att exkludera Göteborg, men detta är ogrundat då det finns alternativa rutter för tågen att ta sig norrut.

För att kunna kompetensförsörja näringslivet och ge fler människor möjligheten att hitta jobb, utbildning och sysselsättning behövs en välutbyggd infrastruktur – och nattågen spelar en avgörande roll i detta. Göteborg är Sveriges näst största stad och en central knutpunkt för resenärer i hela västra Sverige. Att förlora denna förbindelse riskerar att isolera delar av landet och göra det svårare för människor att röra sig mellan norr och söder. Nattågen är inte bara en viktig länk för arbetsmarknaden och utbildningsmöjligheter, utan också för besöksnäringen. Tåg är en avgörande del av framtidens hållbara transporter, och därför måste Västsverige fortsatt inkluderas i nattågstrafiken.

Regionstyrelsen beslutade tisdag 27 augusti att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en skrivelse som tillställs Trafikverket, med uppmaning att säkerställa nattågstrafiken norrut från Göteborg. Ett brev är inte tillräckligt, det behövs ett långsiktigt arbete.

Infrastruktur- och kollektivtrafiknämndensordförande bör för nämndens räkning påverka för att tågssträckorna till och från Göteborg – Duved och Göteborg – Umeå ska ingå när nattågstrafiken upphandlas. Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden bör därtill tillsätta en utredning för att söka olika handlingslinjer för att säkra Västsverige plats på ”nattågskartan” i Sverige och internationellt i ett längre perspektiv.

Eftersom förändringar sker i december och till våren bör frågan återrapporteras kontinuerligt.

Skövde den 28 augusti 2024

Angela Fast Torstensson (M)            Oscar Pihlblad (KD)

Maria Andersson (C)                         Pia Karlsson (L)

Share This