Insändare Lysekilsposten, torsdag 6/11
Idag, tisdag, beslutar regionfullmäktige beslut om ett nytt trafikförsörjningsprogram för Västra Götaland för 2026 till 2029. Det ska staka ut vägen för en kollektivtrafik som ska knyta samman vår region och bidra till tillväxt i alla delar. Målet är att ge fler invånare möjlighet att enkelt och snabbt resa till arbete och studier. Men för att denna vision ska bli verklighet måste vi våga se bortom kortsiktiga och populistiska prissänkningar och istället fokusera på det som verkligen spelar roll: kvalitet, tillgänglighet och ett utbud som möter behoven – inte minst på landsbygden.
En fungerande vardag på landsbygden är helt beroende av goda kommunikationer. Här är skol- och arbetspendling livsnerverna. Just därför är det så alarmerande att se hur kortsiktiga och ogenomtänkta beslut på lokal nivå riskerar att rasera det som fungerar. Trots ett erbjudande om en kostnadsfri utredning från Västtrafik har kommunen valt att på egen hand upphandla skolskjutsen. Konsekvensen blir inte bara ökade kostnad för skattebetalarna – uppskattningsvis 3 till 5 miljoner kronor – utan också en dramatisk försämring för barnen men också för gymnasieungdomarna.
Tidigare har skolbussarna varit en del av den öppna kollektivtrafiken i Lysekil, vilket gett alla en möjlighet att resa och barn en chans att ta med en kompis hem. Nu stängs trafiken och Västtrafik tvingas dra in linjer. Detta är ett svek mot landsbygden. Det jag betonat i debatten om Trafikförsörjningsprogrammet är en djupare dialog mellan region och kommun om just skolskjutsarna. Genom samordning kan vi nyttja resurserna effektivare och stärka servicen för alla, istället för att bygga dyra och sämre parallella system.
Men det handlar inte bara om skolan. För att hela länet ska växa måste vi stärka pendlingsmöjligheterna till arbete. Genom att fortsätta utveckla de stora trafikstråken med snabb och punktlig trafik kan vi bygga ihop länets arbetsmarknader. Det gör att fler vågar ställa bilen, vilket minskar trängsel och utsläpp, samtidigt som det ger invånare på landsbygden tillgång till fler jobb. En välfungerande trafik i de stora stråken skapar också ett bättre underlag för den mer finmaskiga trafiken ut till våra mindre orter.
I ett län som Västra Götaland får vi inte heller glömma vattnets betydelse. Det är därför glädjande att det nya programmet särskilt ska belysa och tydliggöra båttrafikens roll och potential. En väl utbyggd och pålitlig båttrafik är avgörande för tillgängligheten och livskvaliteten i våra skärgårdssamhällen och längs kusten.
Allt detta – bättre skolskjutsar, snabbare arbetspendling och en fungerande båttrafik – kräver en sak: en långsiktigt stabil ekonomi. Att frysa biljettpriser, som vissa förespråkar, är en farlig väg som på sikt skulle dränera kollektivtrafiken på miljardbelopp och tvinga fram nedskärningar i trafikutbudet. De som skulle drabbas hårdast är de som är mest beroende av kollektivtrafiken. Alternativet att istället ta pengar från sjukvården är för oss helt otänkbart. Vi måste säkra intäkterna för att kunna investera i den kvalitet som faktiskt får bilister att byta färdmedel.
Låt oss därför skifta fokus. Istället för en fixering vid biljettpriser, låt oss prata om hur vi bygger en sammanhållen, effektiv och tillgänglig kollektivtrafik för alla – oavsett om man bor i staden, på landsbygden eller i skärgården. Det är så vi skapar verklig tillväxt och likvärdiga möjligheter i hela Västra Götaland.
Maria Andersson (C)
Regionfullmäktigeledamot och ledamot av Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden
