Insändare i veckans upplaga av tidningen Västsverige
Minskade intäkter till Västtrafik drabbar landsbygden i första hand.
Ibland kommer propåer om att biljettpriserna i kollektivtrafiken ska sänkas. Ungefär hälften av kollektivtrafiken intäkter kommer från skatteintäkter och hälften från biljettintäkter. Om priserna ska sänkas måste resurserna tas någon annan stans ifrån; mindre trafik, färre landsbygdslinjer, från sjukvården eller genom höjda skatter. Jag är av den bestämda uppfattningen att vi ska ha en kollektivtrafik av hög kvalitet som prioriterar arbets- och studiependling, därför måste vi också ha biljettpriser med nivåer som säkrar en kvalitativ trafik.
Vissa kommuner vill också köra skolskjuts i egen kommunala regi, istället för att upphandla privata bussbolag via Väststrafik. Egenregi drabbar boende på landsbygden, främst gymnasieungdomarna och skolungdomar som vill ta med en kompis hem efter skolan.
Starka stråk men snabb och bra trafik, ökar även förutsättningarna för bättre trafik i det mindre kollektivtrafiknätet. Bussar och tåg ska vara attraktiv med hög kvalitet så att den är ett stöd för tillväxt, jobb och utveckling i hela regionen. Så att den blir ett alternativ till bilen – där det fungerar.
Vi måste få in mer pengar till kollektivtrafiken, för att den ska fungera i hela länet och för att vi ska kunna bygga ut trafiken. Därför kan den inte vara ”gratis” eller billig. Vi måste fokusera på investeringar, högre kvalitet och tillförlitlighet, utveckling av fler busslinjer för att skapa en mer tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik i hela Västra Götaland.
Tillsammans kan vi forma en bättre hållbar kollektivtrafik i Västra Götaland. Låt oss gemensamt arbeta för en mer tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik som uppmuntrar fler att välja ett hållbart resande. En bra trafik i hela länet och för alla invånare är snabb, tillgänglig, kvalitetsmässig hög.
Maria Andersson (C)
Ledamot av Infrastruktur-och kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland