Skriver tillsammans med Sofia Lindholm, gruppledare i Trollhättan stad i Ttela.
Nattågen mellan Västra Götaland och Norrland riskerar att försvinna, vilket skulle innebära att invånarna i regionen förlorar ett av de viktigaste sätten att resa långväga på ett klimatsmart och bekvämt sätt. SJ har meddelat att de avser att lägga ner samtliga nattåg från Göteborg från april 2025, eftersom bidrag enbart ges för upphandling till och från Stockholm. Nästan hälften av nattågsresenärerna till Norrland reser från Göteborg. Det är helt uppenbart att Västsverige inte är prioriterat av regeringen i förhållande till Stockholmsområdet.
Resenärer mellan Göteborg och Norrland förväntas framöver att byta tåg mitt i natten i Stockholm, vilket gör resan både längre och mindre attraktiv: Det är ett slag mot resenär som vill resa bekvämt och klimateffektivt. Nu blir resenärer från väst i praktiken hänvisade till bil eller flyg. Det är oacceptabelt.
Det behövs direkta linjer från Göteborg till Norrland och till europeiska kontinenten, oavsett om det sker via upphandlingen eller att aktörer gör det på egen hand.
Kapacitetsbrist på sträckan Alingsås–Olskroken under tiden för byte av kontaktledningar har angetts som skäl för att exkludera Göteborg, men detta är ogrundat då det finns alternativa rutter för tågen att ta sig norrut. Det borde vara full möjligt att köra via Trollhättan och norrut.
I tidigare upphandlingar av nattågstrafiken har förutsättningarna varit att utgångspunkten för resan både till Norrland och till kontinenten varit Stockholm. Det är uppenbart att vi i Västsverige måste ta tag i frågan på egen hand.
Mer behöver alltså göras. Västsverige måste få vara en del av den nationella nattågkartan. Vi behöver också arbeta för att Västsverige får del av nattågen till kontinenten. Det kan inte vara så att allt bara ska utgå från Stockholm.
Därför tog vi ett initiativ i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland om att söka olika handlingslinjer för att säkra Västsveriges plats på “nattågskartan” i Sverige och internationellt. Vi kan inte bara kräva att tågen ska upphandlas. Det räcker inte heller med att skicka brev. Västra Götalandsregionen måste använda den verktyg man förfogar över och föra samman aktörer, myndigheter och entreprenörer för att Trollhättan, Göteborg och hela Västsverige ska komma med på nattågskartan.
Maria Andersson, ledamot (C) infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, Västra Götaland
Sofia Lindholm, gruppledare (C), Trollhättan stad