Blivit påhoppad om priserna i kollektivtrafiken i Borås Tidning. Svarar så här:

Tack Klas för ditt svar. Du har mycket rätt i att för många är bilen en nödvändighet i vardagen. Men sänkta biljettpriser kommer inte göra att en familj utanför storstäderna lätt kan leva utan en bil. Men med hög turtäthet, snabba och pålitliga resor kan allt fler klara sig med en i stället för två bilar. För dig som har ett leasingavtal kan man välja ett billigare sådant med lägre miltal om kollektiva resor kan ersätta fler av bilresorna.

Att bara räkna bränslekostnader som ett milpris för en bil blir vilseledande. Äger man sin bil så får man ju såklart räkna med investeringskostnaden i bilen, underhållsbehov och värdeminskning. Leasing å sin sida är har miltrösklar där leasingen blir dyrare eller som man enligt vissa avtal inte får överskrida alls. Oavsett ägande eller ej, tillkommer försäkringskostnader. Reser man till Göteborg får man också räkna med parkeringskostnader, allt mellan 10-25 kronor per timma. En vardag i rusningstid blir det trängselskatt på 22 kronor. En billig bil (ägd som leasad) har en milkostnad på 20 kronor milen, tur och retur till Borås-Göteborg blir då 250 kronor. Lägg därtill ytterligare kostnader enligt ovan så blir 216 kronor för en tur och retur resa med Västtrafik betydligt mer konkurrenskraftigt. Med Västtrafiks biljett har man även möjligheten att lätt ta sig inom Göteborg med lokaltrafiken. För den som pendlar med ett månadskort på 1920 kronor och reser varje arbetsdag blir kostnaden för tur och retur Borås-Göteborg under 100 kr. Reser man i stället utanför Göteborgsområdet och håller sig i zon C kostar månadskortet bara 835 kronor. Att pendla till exempelvis Ulricehamn med buss är således mycket billigare än bilen.

Det kommer alltid finnas enskilda undantag där bilen är billigare, men i de flesta fall är kollektivt resande billigast. Därför lägger vi i Centerpartiet fokus på att stärka kollektivtrafiken genom fler och pålitliga turer snarare än sänkta priser.

Share This